Nauczanie asertywności jest kluczowym elementem wychowania silnych i pewnych siebie nastolatków. Kiedy nastolatek jest asertywny, może bronić siebie, swoich wartości i innych, nie uciekając do krzywdzącego zachowania. Ta cecha pozwala im powiedzieć „nie”, gdy zajdzie taka potrzeba, skutecznie się komunikować i budować pozytywne relacje, które odpowiadają potrzebom wszystkich zaangażowanych stron. Chociaż od urodzenia w naturalny sposób okazujemy swoje potrzeby, to życie często ukierunkowuje nas na zmiany.
Możemy pomóc nastolatkom w rozwijaniu tej umiejętności i czerpać radość z wielu korzyści związanych z asertywną komunikacją. Z biegiem czasu praktyka i wskazówki mogą pomóc im stać się asertywnymi i doświadczyć korzyści płynących z tej cennej umiejętności.
Informowanie dzieci o istnieniu trzech podstawowych stylów komunikacji ma kluczowe znaczenie. Należy zauważyć, że podczas naszych rozmów i interakcji z innymi, mamy tendencję do wybierania jednego z tych stylów, a mianowicie pasywnego, agresywnego lub asertywnego.
Świat ustanowił pewne granice, których nie należy naruszać, w tym granice fizyczne, takie jak znaki stopu i przestrzeń otaczająca nasze ciała, a także granice emocjonalne, które mogą wyrządzić nam krzywdę.
Przydatnym podejściem do poszanowania tych granic jest podkreślanie mocy słowa „nie”. Oznacza to uczenie dzieci, że mają prawo śmiało odmówić niechcianego kontaktu fizycznego lub presji emocjonalnej ze strony innych osób, takich jak agresywny przyjaciel lub nadgorliwa babcia.
Stanowcze „nie” jest nie tylko dopuszczalne, ale także konieczne do utrzymania zdrowych granic.
Jeśli Ty jako rodzic chcesz trenować definiowanie granic w relacji z dzieckiem polecam Ci książkę „Nie z miłości’ – Juul Jesper
Ze wszystkich istniejących strategii rozwiązywania konfliktów komunikat „ja” jest moją ulubioną, tym bardziej jeśli chodzi o mózg nastolatka. Kiedy młody człowiek rozwija swoje zdrowe ego a równocześnie uczy się potrzeć na innych z empatią i życzliwością może to pomóc mu w definiowaniu swoich granic.
Oto prosta formuła: „ Czuję ( wstaw uczucie ), kiedy ty ( wstaw zachowanie ). Chciałabym, abyś ( wstawił prośbę ) .”
Kiedy mój chrześniak doświadczył sytuacji na placu zabaw (inni chłopcy chcąc go poniżyć i ośmieszyć siągali mu spodnie), przećwiczyłyśmy cały plan wypowiedzi:
„Odczuwam złość, kiedy ściągasz mi spodnie, bez mojej zgody . Chciałbym abyście przestali inaczej poinformuję mamę.
Potem trenowaliśmy dalej:
„Czuję się źle , kiedy się ze mną śmiejecie . Chciałbym, żebyście przestali ściągać mi spodnie i się ze mnie śmiać.
„STOP. Czuje się źle, kiedy ściągacie mi spodnie. Nie wyrażam na to zgody. Chciałbym abyście przestali inaczej powiem o tym mamie”.
Wiedz, że komunikaty „ja” działają, ponieważ nie oceniają . Nie obwiniają, nie krytykują i sprawiają, że słuchacz nie czuje się atakowany.
Możesz także spróbować:
Powszechnie wiadomo, że dzieci mają tendencję do obserwowania i naśladowania naszych działań bardziej niż naszych słów. Dlatego też, jeśli chcemy zaszczepić pewność siebie w naszym nastolatku, ważne jest, abyśmy przyjęli asertywne praktyki komunikacyjne w naszym codziennym życiu. Trzeba przyznać, że często łatwiej to powiedzieć niż zrobić.
Możesz zacząć od:
Kiedy popełnisz błąd , pomyśl głośno o tym, czego nauczyłeś się z tego doświadczenia lub jak inaczej poradzisz sobie w podobnej sytuacji w przyszłości.
Ustnie podkreślaj chwile radości i piękna, które zdarzają się w ciągu dnia. Często małe chwile pozytywności trwają 10-20 sekund. Jeśli nie poświęcimy kilku minut na ich rozpoznanie i przetworzenie, łatwo o nich zapomnimy.
Modeluj to pozytywne nastawienie swoim dzieciom, a one chłoną je jak gąbka.